maanantai 28. maaliskuuta 2016

Annapurna Base Camp Trek

Olimme Annapurnan Base Camp Trekillä (ABC) kahdeksan päivää. Teimme vaelluksen omatoimisesti ilman kantajia tai opasta. Vaellusvaatteet ja -kengät olivat tietenkin kotona, koska emme suunnitelleet Nepaliin matkustamista. Samoin lämpimät vaatteet.
Ostimme Kathmandusta ja Pokharasta lämpimämpiä vaatteita sekä trekkihousut. Kenkinä meillä oli molemmilla matalimmat lenkkarit mitä voi löytää, Nike Freet. Nämä osoittautuivat kuitenkin oikein toimiviksi.

Reitti on niin selkeä, ettei oikeasti tarvitsisi edes karttaa. Pari kertaa vastaan tuli outoja tienhaaraumia ilman kylttejä, mutta jälkeenpäin pystyi toteamaan, että ne tulivat samaan paikkaan. Matkalla ei tarvinnut vaelluskenkiä, koska lähes koko matka oli kuivaa tai rappusia. Vaelluskengät olisivat olleet tarpeen vasta Deuralista ABC:lle.
MBC:ltä ABC:lle puimme kenkien sisään varuilta muovipussit, jottei lumikastaisi sukkia. Illalla saimme kuitenkin todeta, että sukat pussien päällä olivat aivan kuivat, vaikka olimme kävelleet lumessa ja loskassa. Lenkkarit olivat myös paremmat muuhun matkaan, koska matkalla oli paljon kivillä päälystettyjä rappuja sekä mutaisissa kohdissa oli kivi polkuja. Pienemmillä kengillä oli helpompi mennä tälläisessä maastossa kuin kömpelöillä trekkikengillä. Kantajaa emme halunneet ottaa, mutta eivät meidän kantamuksetkaan olleet isot, koska telttaa ei tarvita ja ruokaa saa matkalla.

Tämä kartta ei näytä ihan realistisesti matkan pituuksia eikä jokaista kylää, mutta korkeuserot ja reitti näkyvät.

Meidän reittimme oli seuraava:
1.päivä: Phedi - Pothana (Dhampuksen jälkeen)
2.päivä: Pothana - New Bridge (Landrukin jälkeen)
3.päivä: New Bridge - Chhomrong
4.päivä: Chhomrong - Doban (Dovan)
5.päivä: Doban- Machhapuchere Base Camp (MBC)
6.päivä: MBC - ABC - Himalaya (ei näy kartassa, mutta on Deuralin ja Dobanin välissä)
7.päivä: Himalaya - Chhomrong
8.päivä: Chhomrong - Kimche (Ghangrukin ala puolella)

Matka taittui siis kylältä kylälle, ja aina sai nukkua majatalossa. Lämmityksiä ei ollut saatavilla, eli sisällä oli yhtälämmin kuin ulkonakin. Öisin siis 10-0 astetta, paitsi MBC:llä oli pakkasta. Välimatkat kylillä olivat 1-2 tuntia. Päivässä matkasimme yleensä kolmen kylän välin.

Jos trekin haluaa tehdä lyhyemmässä ajassa, voi aloittaa ja lopettaa Gandrukista (Ghangruk). Nimet ovat vähän eritavalla, joka paikassa. Ilmeisesti jossain lausumisen ja jossain kirjoittamismuodon mukaan. Vuoristotaudin vaaran vuoksi en menesi ylöspäin liian nopeasti, mutta turvallisesti pitäisi päästä ainakin kuudessa päivässä.

Vaellus oli aivan huikea kokemus, ja innosti lähtemään muihinkin vuoristoihin! Ehkä seuraavaksi Alpeille ;)

Tässä vähän kuvia matkan varrelta.

Ensimmäisen puolen tunnin jälkeen näkymät olivat tälläiset.

Ensimmäisenä päivänä kävelimme kauniin maaseudun sekä metsän lävitse.

Ehdottomasti paras guesthouse oli Annapurna Guesthouse ensimmäisenä yönä Pothanassa. Lämmittelimme illalla kamiinan ääressä ja olimme onnellisia, että ostimme villasukat matkalle.
Tämän jälkeen ei kamiinoita tai muita lämmittimiäkään näkynyt.

Matkalla New Bridgeen tokana päivänä.

Majatalojen huoneet olivat usein tämän näköisiä. Vessa oli aina erikseen, ja monesti se oli aasialainen reikälattiassa-vessa. Huoneet maksoivat kuitenkin aina vain 2,5€, mutta sillä ehdolla että söit myös illallisen ja aamiaisen siellä.

New Bridgestä matkasimme Chhomrongiin. Matkalla kävimme Jihnun kuumilla lähteillä! Ne olivat ihanan rentouttavat! Altaita oli neljä eri lämpöistä, ja kylmin niistä näkyy kuvassa.

Nepalilaisten lempiruoka Dahlbat.

Chhomrongissa herätessämme hämmästyimme kuinka lähellä olimme jo vuoria.

Vakio aamupala: kaurapuuro ja inkivääritee. Reitille oli määritelty jokaiseen ravintolaan pakolliset annokset. Valittavana oli niin pizzaa, pastaa, riisiä, nuudelia kuin spring rollejakin.

Himalayan-kylä näkyy myös kuvan alareunassa.

Kaikki lumikuvat ovat Annapurnan Base Campista. Edeltävänä iltana kävelimme MBC:lle eli Fish Tailin Bace Campiin. Matkalla satoi lunta aika paljonkin. Paikka jäi ikuistamatta kännykälle, kun halusimme pian lämpimämpään ja pois sateesta.
Aamulla, kun heräsimme ja lähdimme ABC:lle ilma oli täydellinen, ei sadetta ja pieni pakkanen. Meillä kävi ihan älytön tuuri, kun perillä oli todella kirkas ilma. Hengailimme ja nautimme paikan kauneudesta, kunnes oli aika lähteä takaisin. Halusimme päästä mahdollisimman matalalle yöksi, jotta olisi edes vähän lämpimämpi. Matka olikin haasteellisempi alas kuin ylös. Lumi suli auringon paistaessa loskaksi, ja alta paljastui liukasta savea. Tässä vaiheessa vaellussauvoista olisi ollut hyötyä! Pääsimme kuitenkin lumialueelta pois vain yhdellä kaatumisella!

Takaisin päin!

Matkaan alas meni kolme päivää ja kaksi yötä. Kuulimme Chhomrongissa, että Gandrukista saa bussin. Viimeisen päivän menimme täyttä vauhtia, jotta ehtisimme viimeiseen klo 13:30 bussiin. Vielä kovempaa sai mennä, kun Gandrukissa ei näkynytkään bussiasemaa, vaan se olikin tunnin päässä seuraavassa kylässä Kimchessä. Ehtisimme bussiin kuitenkin jo paria kymmentä minuuttia ennen lähtöä!