tiistai 20. tammikuuta 2015

Koh Tao / PADI-kurssi

Päivä 1

Kun saavuimme aamulla satamaan, lähdimme etsimään sukelluskoulua heti aamiaisen jälkeen. Ajattelimme mennä suomalaiseen sukelluskouluun, jonka PADI-kurssi maksaisi 9800 bathia mikä ei ole paha hinta. Kuitenkin löysimme toisen koulun, joka tarjosi asumisen 5 yöksi samaan hintaan kuin suomalainen, mutta englannin kielisellä kurssilla. Tietenkin valitsimme sen. Koulun ja hotellin nimi on Ban's Diving Resort. Hotellin alue on tosi iso. Meidän huoneeseemmekin on aika kapuaminen rannasta, koska se on rinteessä. Ensimmäinen päivä meni ensin tutustuen ja biitsillä löhöillen, ja ilta menikin vatsatautia podeten. Haimme apteekista lääkitystä, koska ajattelimme niiden tehoavan paremmin paikallisiin pöpöihin. Onneksi tauti meni ohi aamuun mennessä ja pääsimme aloittamaan sukelluskurssin seuraavana päivänä.

Päivä 2

Heräsimme aamulla virkeinä jo ennen herätystä. Ihanaa! Menimme hakemaan kaupasta jogurttia ja kojusta hedelmiä, joita nautimme aamiaiseksi rannalla.

Päätimme lähteä pitkähäntäveneellä lähisaarelle Koh Nangyanille. Koh Nangyan koostuu kolmesta saaresta mitkä yhdistyy toisiinsa hiekkasärkillä. Siellä kiipesimme aluksi yhden saaren huipulle, mistä oli hienot näköalat. Olimme saarella neljään asti. Snorklailimme ja otimme aurinkoa. Rantavedessä oli aika siistejäkin kaloja, kuten semmosia sateenkaarenvärisiä. Kun palasimme Koh Taolle, menimme suoraan ensimmäiselle sukellusteoriatunnille. Ensin kerrottiin vähän tulevasta ja pistettiin video pyörimään. Se sitten pyörikin kolme tuntia, mikä oli ihan liikaa.

Päivä 3

Päivä alkoi allassukelluksella klo 8:30. Harjoittelimme kaikki sukelluksen perusasiat; Laitteet ja toiminta vedessä. Se kesti kello kahteen asti, minkä jälkeen menimme ravintolaan syömään lounasta ja samalla pitämään teoriatuntia. Koulu loppui klo 16 jälkeen. Kerron näistä ajoista, koska itse kuvittelimme että teoriaa olisi vähemmän ja että pääsisimme aina jo 12-13 aikaan tekemään muita lomapuuhia. Illalla piti opiskella vielä suomenkielisestä kirjasta, koska kaikkea ei englannin kielisestä opetuksesta ymmärtänyt.

Päivä 4

Ensimmäinen avovesi sukellus. APUA! Jännitti ihan kamalasti, mutta kun päästiin veteen ja alettiin laskeutumaan kaikki olikin tosi helppoa ja kivaa. Tapasimme sukellusryhmämme 7 jälkeen rantaravintolassa. Aamiaisen jälkeen menimme hakemaan kassit, joihin olimme laittaneet sukellusvälineet edellisenä päivänä. Menimme pitkähäntäveneellä isommalle veneelle. Siellä oli monta muutakin ryhmää meidän lisäksi. Ensin opettajamme kävi perusasiat läpi ja sitten pistimme kamat päälle ja hyppäsimme veteen. Kummallakaan meistä ei ollut mitään ongelmia korvien kanssa, kun laskeuduimme syvemmälle. Ensimmäisellä sukelluksella olimme 10 metrissä ja tokalla 12 m. Tokalla sukelluksella kiertelimme keinotekoisella riutalla, missä oli kuntosalivälineitä, auto jne. Ensimmäinen oli ihan normi riutalla. Sukellusten välissä lämmittelimme laivalla ja söimme välipalaa sekä vaihdoimme uusiin happisäiliöihin. Molemmat sukellukset kestivät 40 minuuttia. Teimme myös pohjalla harjoituksia, kuten maskin tyhjentämistä ja annostimen laittamista takaisin suuhun vedessä.

Sukelluksen jälkeen pidimme pienen tauon ja menimme pitämään teoriatuntia sekä tekemään loppukokeen. Jihuu pääsimme molemmat läpi! Onneksi saimme suomenkielisen kirjan sekä kokeen, muuten ei tiiä miten oilsi mennyt.

Pääsimme koulusta vasta puoli viideltä, minkä jälkeen lähdimme kävelylle uusille reiteille. Löytykin ihan kivoja maisemia.

Päivä 5

Päivä alkoi taas sukelluksilla samaan tyyliin kuin edellisenä päivänä. Tänä päivänä ei vain tarvinnut enään jännittää. Tokan päivän sukellukset olivat hauskemmat, kun osasi jo paremmin. Sekä toisen sukelluksen maisemat olivat upeat. Paljon koralleja ja erilaisia kaloja. Sukelsimme 18 m, mikä on nyt meidän rajanamme ennen advanced diver luvan suorittamista.

Tulimme tältä sukellukselta ajoissa takaisin eli siinä 12 aikaan. Sitten menimme rannalle loikoilemaan. Kävimme myös etsimässä uuden majoituksen.

Illalla menimme syömään sukellusporukan kanssa. Ennen sitä katsoimme yhdessä videon mikä meistä oli kuvattu sukeltamassa. Sen sai ostaa 1800 bathilla. Ostimme sen vaikka se olikin ylihinnoteltu. Sitä on sitten kiva näyttää kotona, että miten sukelleltiin sekä tietty itse muistella.

Syömisen jälkeen jatkoimme baariin. Ilta meni suht hyvin, mut sen voi sanoa että jatkossa EI PARTYBUCKETTEJA. Eli partybucketti on ämpäri johon tulee viiden juoman verran haluamaasi viinaa ja loput haluamaasi mixeriä. Vaarallisia, varsinkin kun on tarjous osta 1 saat 2. Meille tietenkin se oli ihan ookoo,  mutta yksi sukelluskaveri joi molemmat omansa. Huhhuh.

Päivä 6

Vaidoimme majoitusta heti aamulla. Uusi huone on ihan toimiva ja vähän syrjemmässä... Kun olimme selviytyneet vaelluksesta rinkkojen kanssa, menimme aamupalan jälkeen rannalle. Olimme rannalla iltaan asti. Illalla kävimme syömässä toisessa suunnassa. Löysimme ihan uuden alueen sataman luota, missä oli paljon kauppoja ja ravintoloita.

Päivä 7

Aamulla menimme vuokraamaan motskarin. Maksoimme siitä 150 bathia ja tehokkaamman oisi saanut 200 bathilla. Kaduimme päätöstä jo puolen tunnin jälkeen, kun huomasimme että saamme mennä mäet niin että toinen kävelee. Ja tiet olivat pelkkää mäkeä. Onneksi jotkut ei ollut ihan niin jyrkkiä, että kumminkin pääsi sillä mopolla kaksipäällä. Kävimme katsomassa muutamia view pointteja, joista oli tosi hyvät näkymät. Yhdellä pisteellä tapasimme pari tosi mukavaa ja hauskaa suomalaistakin. Kuuli vähän reissutarinoita ja vinkkejä. Ajelimme vain ympärisaarta, joka on oikeastaan tosi pikkuinen.

Tänään oli tosi hyvä ruokapäivä..pelkkää hyvää ruokaa.

Kävimme myös varaamassa huomisaamuksi laiva- ja bussiliput Krabille.
Koh Tao oli ihana saari. Suosittelemme. Ollaan ihan onskuja, kun päädyttiin tänne.
Joten byebye Koh Tao, ehkä tapaamme vielä!