sunnuntai 21. helmikuuta 2016

Malesia 5.2.-21.2.2016

Vietnamista lensimme AirAsialla Kuala Lumpuriin. Lento maksoi kiinalaisen uudenvuoden aikaan 70€. Voi olla, että muina aikoina saisi edullisemminkin.

Kun pääsimme takaisin tuttuun Malesiaan, päätimme ottaa ihan rennosti, koska Vietnamissa oli saanut mennä hetken ihan täyttä vauhtia. Hengailimme siis muutamat päivät Kuala Lumpurissa, minkä jälkeen jatkoimme bussilla matkaa Melakaan.

Kävimme myös Batu Cave-nimisellä luolatemppelillä! Se oli hienon näköinen ja sinne piti kavuta korkeat portaat. Harmi, ettei tullut kuvattua kännykällä tätä enempää. Kotona näkee sitten kamerakuvat.

Melakaan kestää mennä bussilla noin 2 tuntia. Se tuntui ihan tajuttoman nopealta Vietnamissa vietettyjen bussimatkojen jälkeen. Matka maksoi noin 3€.
Melakassa olimme juuri uuden vuoden aikaan, joten suurin osa museoista ja liikkeistä oli suljettuna. Vaikutti siltä, että muutama muukin oli tullut viettämään uutta vuotta Melakaan, sillä lähes kaikki hotellit olivat täynnä.
Melakasta löytyi söpöjä vanhoja katuja niin kuin moderneja ostoskeskuksiakin. Muutamia kirkkoja ja niiden raunioita oli vierailtavissa. Joen viereiset talot olivat täynnä erilaisia maalauksia, jotka näki parhaiten veneajelulta.

Melaka näköalatornista.

Intialaisten kokkaukset on parhaita.

Jokiajelulla.

Melakassa pohtisimme mihin seuraavaksi. Miettisimme Singaporea pitkään, mutta jossain vaiheessa sukeltaminen alkoi kuulostamaan tosi houkuttelevalta.
Niimpä otimme bussin Mersingiin(4h), mistä jatkoimme Tiomanin saarelle.

Otimme Tiomanille laivan seuraavana päivänä. Ensin ostettiin edestakainen laivalippu 70 rm, jonka jälkeen mentiin vielä muutaman luukun kautta ostamaan luonnonpuistoliput. Ne maksoivat yhteensä 15 rm. Sitten odotettiin hetki, että päästiin vaihtamaan lippu boarding passiin. Loppujen lopuksi päästiin ripeästi laivaan useiden lippulappujen kanssa.

Tioman oli huikee saari! Aluksi tuntui, että oltaisiin ainoat turistit koko saarella. Ketään ei näkynyt missään ja saatiin hyvään hintaan bungalowi ihan rannalta Air Batangilla (ABC)!
Myöhemmin porukkaa alkoi ilmaantumaan jostain, mutta edelleen oli tosi vähän porukkaa. Varsinkin kun vertaa mihin tahansa viime reissun saareen. Saarella oli lähes samat hinnat kuin maissakin. Piti vain muistaa, että lähes kaikki ravintolat olivat kiinni 3pm - 7pm.

Tioman on kissojen saari. Emme nähneet yhtään koiraa koko saarella, mutta kissoja oli ihan joka puolella ja paljon.

Oltiin saarella viisi yötä. Pääasiassa aika kului ihan vain hengaillen, uidessa, snorklaillessa ja lukiessa. Kävimme myös kahtena päivänä sukeltamassa Eco Diversin kautta. Ensimmäinen sukellus oli 30 metriin katsomaan pieniä hylkyjä. Näkyvyys oli aika heikko, koska edellisen viikon oli myrskynnyt. Oli silti aika siisti sukellus ihan uusissa olosuhteissa!
Seuraavana päivänä sukelsimme riutalla 14 metrissä. Jotain ihmeellistä oli tapahtunut, koska vesi oli todella kirkasta.  Näimme muutaman kilpikonnan ja useita haita! Ja tietenkin värikkäitä pikkukaloja ja koralleja.

Viimeisenä päivänä vuokrasimme vielä skootterin ja kävimme saaren toisella puolella olevalla Juara-rannalla. Tie oli yllättävän hyvässä kunnossa ja oli mukavaa ajella läpi viidakon. Kävimme Juaralla myös tutustumassa kilpikonnien suojelukeskukseen. Mies kertoi mielenkiintoisia asioita kilpikonnista ja niiden suojelusta.

Tioman on myös verovapaa saari. Sieltä sai siis Malesia hintoihin nähden halpaa siideriä ja kaljaa. Tästä herkusta sai pulittaa 1,5€. Maissa kalja maksaa yleensä kaksi kertaa enemmän kuin ateria eli reilu 4 euroa.

Tiomania voimme suositella ihan jokaiselle. Siellä ei voi olla viihtymättä!

Tiomanilta suuntasimme takaisin Kuala Lumpuriin, jälleen Mersingin ( pieni kalastajakaupunki) kautta. Kuala Lumpuriin pääsimme kuudessa tunnissa bussilla. Yllättävän nopeasti vaikka pidimme pitkän tauon Kluangin kaupungissa.

Päätimme varata hotellin Kuala Lumpurista eri alueelta kuin aiemmin. Nyt vielä neljännellä vierailullakin löytyi joitain uusia paikkoja...

Kuala Lumpurissa kannattaa mielummin maksaa sen pari euroa enemmän majoituksesta. Koska 12€ saat rottahuoneen ilman omaa kylppäriä, mutta 18 € saat hienon ja siistin muutaman tähden hotellihuoneen. Sattumalta olimme juuri viikonloppuisin KL:ssa, joten huone hinnat olivat silloin vielä vähän kalliimmat. Eli edullisesti voi saada tosi hyvän hotskun KL:ssa!